Meerjaren beleidsplan

MEERJAREN BELEIDSPLAN STICHTING BARACHIEL INTERNATIONAL

INLEIDING EN ONTSTAAN VAN DE STICHTING BARACHIËL INTERNATIONAL

Op 27 december 2022 is te Zeist overleden mevrouw Trijntje van der Plas, geboren te Katwijk op 27 december 1926 en laatst gewoond hebbende te 3701 BG Zeist, Zorgvilla “L’ Abri”, Wilhelminalaan 57, hierna te noemen “erflaatster”.

Erflaatster is, harerzijds in tweede echt en zijnerzijds in eerste echt, gehuwd geweest met de heer mr. Louis Charles Kolff, welk huwelijk is gesloten te Curacao op 13 januari 1970 en is ontbonden door het overlijden van laatstgenoemde te Utrecht op 12 februari 2005.

Erflaatster is daarna niet hertrouwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan.

Erflaatster had bij haar overlijden de Nederlandse nationaliteit.

Erflaatster is overleden zonder achterlating van afstammelingen/legitimarissen.

Erflaatster is overleden zonder op enige andere wijze over haar nalatenschap te hebben beschikt dan bij een op 11 augustus 2016 voor een waarnemer van de heer mr. W.G.H. de Boer, notaris te Apeldoorn, verleden testament, in welk testament erflaatster alle voorgaande uiterste wilsbeschikkingen heeft herroepen en heeft gekozen voor het Nederlandse recht als het recht dat van toepassing is op de vererving van haar nalatenschap.

Erflaatster heeft in gemeld testament tot haar enige en algehele erfgename benoemd de “Stichting Barachiël International”, deze stichting hierna ook te noemen “stichting”, welke stichting voor haar overlijden nog niet bestond en welke stichting erflaatster in haar testament heeft opgericht.

De stichting heeft ingevolge gemeld testament als statutaire vestigingsplaats de gemeente Apeldoorn, is ingevolge gemeld testament op erflaatsters sterfdatum, zijnde 27 december 2022, opgericht en is daarna ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer KvK-88972860.

RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer): 864840512.

Bezoek- en postadres: Boulevard 32, 2225 AC Katwijk.

Vooralsnog beschikt de stichting nog niet over liquide middelen, daar erflaatsters nalatenschap door de door erflaatster in haar testament benoemde executeur nog liquide moet worden gemaakt.

Naar verwachting zal erflaatsters nalatenschap op zijn vroegst ultimo 2023 geheel dan wel gedeeltelijk liquide kunnen worden gemaakt en zullen een of meer bedragen, al dan niet in de vorm van voorschotten op het netto saldo van de nalatenschap, aan de stichting kunnen worden uitgekeerd.

Pas na bedoelde uitkering(en) van voorschotten c.q. bedragen zal de stichting haar na te melden doelstelling kunnen verwezenlijken.

De stichting heeft van de Belastingdienst, locatie Heerlen, een brief de dato 27 januari 2023 ontvangen met de mededeling dat de stichting geen aangifte hoeft te doen voor de omzetbelasting of loonheffingen en voorts dat de stichting nog niet is geregistreerd voor de vennootschapsbelasting.

II

DOELSTELLING EN MIDDELEN

De stichting heeft als doel het bevorderen van de verkondiging van het Evangelie in woord en daad en met gebruikmaking van alle daartoe geëigende middelen over de gehele wereld en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn in de ruimste zin van het woord.

Met haar doelstelling beoogt de stichting het algemeen belang te dienen.

De stichting tracht (blijkens artikel 2 lid 3 van haar statuten) het doel te bereiken door:

1

Het financieel ondersteunen van Evangelische zendingsactiviteiten en van evangelisatiewerk in de meest ruime zin van het woord, alsmede van personen en instellingen die zodanig werkzaam zijn en/of anderen daartoe opleiden en van personen die zich van Godswege daartoe geroepen weten en zich daarop gericht voorbereiden door studie, stage of anderszins.

2

Het bevorderen en financieel ondersteunen van het vertalen van de Heilige Schrift, van het vervaardigen van en verspreiden van Bijbels of van één of meer van de zes en zestig canonieke boeken daarvan, hetzij in boekvorm hetzij op andere informatiedragers, alsmede van het (doen) uitgeven en (doen) verspreiden van Evangelische lectuur, geluids-/beelddragers voorzien van Bijbelgedeelten en/of Evangelische boodschappen of onderwijzing, al dan niet voor uitzending per radio, televisie, door de ether of voor weergave in kleinere kring of per kabel of via internet, en van apparatuur waarmede het aldus vastgelegde kan worden uitgezonden, ten gehore gebracht of gereproduceerd.

3

Het financieren van en/of verstrekken van financiële ondersteuning voor de aanschaf van grondstoffen, hulpmiddelen, technische apparatuur, vervoermiddelen en andere zaken, registergoederen inbegrepen, die ten behoeve van genoemde activiteiten nodig zijn, casu quo het op lease-basis beschikbaar stellen van dergelijke roerende zaken.

4

Het bevorderen en financieel ondersteunen van het Evangelisch getuigenis en van in dat kader plaats hebbende Evangelische hulpverlening, gericht op (leden van) het Joodse volk, zowel in Israël als daarbuiten.

Het financieel ondersteunen van Evangelische christenen die omwille van hun getuigenis gevangen zitten, verbannen, ondergedoken of op de vlucht zijn of willen uitwijken dan wel uitgeweken zijn naar een ander land, dan wel aan vervolging bloot staan, alsmede aan hun verwanten.

6

Het financieel ondersteunen van instellingen van Evangelische hulpverlening aan – en begeleiding van – mensen die in geestelijke, lichamelijke en/of sociale nood verkeren en/of bevrijding zoeken van afwijkingen of verslavingen.

7

Het financieel ondersteunen van medische en andere materiële en/of educatieve hulpverlening aan vluchtelingen, ontheemden en/of slachtoffers van rampen, via instellingen van Evangelische zendingsarbeid of hulpbetoon.

Het beschikbaar stellen van huisvesting in Nederland voor met verlof en/of met (invaliditeit)pensioen zijnde zendingswerkers, evangelisten en in soortgelijke functies werkzaam (geweest) zijnde personen met hun gezinsleden.

9

Alles wat verder het doel van de stichting bevorderen kan.

De stichting heeft geen winstoogmerk (artikel 2 lid 4 van de statuten).

De stichting streeft niet naar winst omwille van de winst; de stichting zal eventueel behaalde opbrengsten aanwenden ten behoeve van de verwezenlijking van haar doelstelling.

III

HUIDIGE ACTIVITEITEN EN PLANNEN VOOR DE EERSTKOMENDE VIJF JAREN

Zoals hierboven onder I in (met name) de laatste vier alinea’s is uiteengezet, beschikt de stichting vooralsnog nog niet over financiële middelen om haar onder II gemelde doelstelling te verwezenlijken door aan een of meer van de aldaar onder 1 tot en met 8 gemelde middelen invulling te geven.

Zodra de stichting over de daartoe benodigde financiële middelen beschikt, zal zij in een nog vast te stellen aantal komende jaren die financiële middelen aanwenden ter bereiking van de hierboven onder I gemelde doelstelling, en wel met inachtneming van de aldaar gemelde mogelijkheden en voorbeelden.

IV

WERVING VAN INKOMSTEN

Mede gezien de relatief behoorlijk grote uit de nalatenschap van erflaatster te ontvangen netto-verkrijging zal de stichting niet primair als doel hebben het zelf werven van fondsen.

Indien en zodra de stichting niettemin door erfstellingen, legaten, schenkingen, subsidies, fusie of op een andere wijze “ander vermogen” verwerft, zal zij dat andere vermogen uiteraard eveneens ter bereiking van het onder II gemelde doel aanwenden.

BESTUURLIJKE EN ADMINISTRATIEVE  ORGANISATIE

De stichting kent als enig orgaan het bestuur.

Het bestuur dient uit minimaal drie (3) leden te bestaan en is voor de eerste maal door erflaatster in haar testament benoemd, en wel in de hierna achter hun namen genoemde functies:

• de heer Leendert Arend Prins als voorzitter;
  • de heer Willem van der Maaten als secretaris; en
  • de heer mr. Cornelis van der Plas als penningmeester.

Op grond van artikel 5 lid 11 van de statuten van de stichting heeft geen enkele bestuurder/persoon doorslaggevende zeggenschap binnen de stichting.

Aldus kan geen enkele bestuurder/persoon beschikken over het vermogen van de stichting als ware het zijn eigen vermogen.

De stichting heeft geen personeel in dienst.

VI

FINANCIEEL

De stichting heeft – zoals gezegd – geen winstoogmerk.

Conform de onder I gemelde doelstelling van de stichting is het gehele vermogen en zijn al haar inkomsten bestemd ter verwezenlijking van die doelstelling.

De leden van het bestuur genieten geen beloning voor hun werkzaamheden.

Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.

VII

BOEKJAAR EN JAARSTUKKEN

Het boekjaar van de stichting is gelijk aan het kalenderjaar.

Na het einde van elk boekjaar worden de boeken van de stichting afgesloten en maakt de penningmeester een balans en een staat van baten en lasten (de jaarrekening) over het geëindigde boekjaar op.

Deze jaarstukken worden – voorzover het bestuur dat wenst vergezeld van een rapport van een registeraccountant of van een administratie-consulent – binnen zes (6) maanden na afloop van het boekjaar door de penningmeester aan het bestuur aangeboden.

De jaarrekening bevat – zoals gezegd – onder meer een balans en een staat van baten en lasten.

Uit de jaarrekening dient te blijken wat er is besteed aan de doelstelling, wat er is toegevoegd aan de reserves en welke kostenvergoedingen eventueel zijn uitbetaald.

Verder maakt de jaarrekening duidelijk wat de stand van het vermogen is.

Mede gezien het feit dat erflaatster op 27 december 2022 is overleden en de stichting op het moment van de totstandkoming van dit beleidsplan nog niet over liquide middelen beschikt (zie immers hierboven onder I) worden over het jaar 2022 geen jaarstukken opgemaakt.

VIII

BESTEDING VAN HET VERMOGEN

Het vermogen van de stichting wordt slechts besteed en aangewend conform de onder I gemelde doelstelling met inachtneming van de aldaar gemelde middelen ter bereiking van die doelstelling.

Het vermogen van de stichting dient op een solide wijze te worden beheerd, en wel mede met inachtneming van adviezen van deskundigen op het gebied van vermogensbeheer.

Zoals blijkt uit artikel 12 lid 6 van de statuten zal een eventueel batig saldo van de ontbonden stichting worden besteed ten behoeve van een algemeen nut beogende instelling met een soortgelijke doelstelling of van een buitenlandse instelling die uitsluitend of nagenoeg uitsluitend het algemeen nut beoogt en die een soortgelijke doelstelling heeft.

IX

BEGROTING

Het bestuur stelt jaarlijks voorafgaande aan het nieuwe boekjaar een begroting voor het nieuwe jaar op, in dier voege dat het bestuur jaarlijks globaal vaststelt welk bedrag in het komende jaar zal worden aangewend en besteed aan een jaarlijks globaal vast te stellen aantal goede doelen en/of projecten als hierboven onder I bedoeld en beschreven.

X.

VERGADERFREQUENTIE

Het bestuur vergadert minimaal drie (3) keer per jaar.

Het nemen van besluiten kan ook buiten vergadering geschieden, mits alle leden van het bestuur in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk, per telefax of per e-mail hun mening te uiten.

XI

PUBLICATIEPLICHT

De stichting voldoet aan haar publicatieplicht door middel van een website.

XII

Slot

Het onderhavige beleidsplan is vastgesteld in een op 28 april 2023 gehouden bestuursvergadering en zal, indien nodig, jaarlijks worden aangepast.